Az rangyalokrl
2007.09.05. 15:34
Vlemnyem szerint a teozfia tantsnak egyik legszebb rsze, hogy visszaadja a klnbz vallsoknak azokat a leginkbb segt tanait, amelyeken valaha felnttek az emberek, s amibl kinttek. Sokan vannak, akik - br rzik, hogy nem tudnak mindent olyan termszetessggel elfogadni, mint valaha, mgis valamifle sajnlattal gondolnak gyermekkoruk szellemisgnek elmlt elkpzelseire.
Vlemnyem szerint a teozfia tantsnak egyik legszebb rsze, hogy visszaadja a klnbz vallsoknak azokat a leginkbb segt tanait, amelyeken valaha felnttek az emberek, s amibl kinttek. Sokan vannak, akik - br rzik, hogy nem tudnak mindent olyan termszetessggel elfogadni, mint valaha, mgis valamifle sajnlattal gondolnak gyermekkoruk szellemisgnek elmlt elkpzelseire. S habr az akkori derengsbl mr teljesebb fnybe lptek, s ezrt hlsak is, s mg ha akarnnak sem tudnnak elz elgondolsaikhoz teljes egszben visszatrni, de mgis nhny elkpzels minden ktkeds ellenre annyira kedves volt szmukra, hogy szinte hinyzik, s a mai ersebb fny hvsnek tnik szmukra a rgi halvnyabbhoz viszonytva. Itt siet segtsgkre a teozfia, hogy az a dicssg, szpsg s kltszet, amelybl a derengs idszakban csak egy kis fny villant, valban l valsgban ltezik, s pompja az ers fnyben nem hogy eltnni, de mg inkbb kirajzoldni ltszik. A mi tanaink azonban ezeket nem bizonytalan hagyomnyok, hanem tudomnyos tnyek alapjn lltjk, ami egszen j alapokon nyugszik. Nagyon j plda erre az rangyal fejezet, mert nagyon is bjos trtnetek vannak a vd szellemekrl, akik kzbelpnek s az rangyalokrl, akikben mind nagyon szeretnnk hinni, hacsak a legkisebb rtelmes magyarzatot is kapnnk a ltezskrl. Nagyon remlem, hogy ezt meg tudom tenni. Az ilyen kzbenjrsban vagy megsegtsben val hit nagyon rgi. A legrgibb indiai legendkban mr tallunk olyan megjelenseket, melyben kisebb istensgek megjelentek s segtettek a kritikus emberi pillanatokban. A grg regk is tele vannak hasonl trtnetekkel, vagy Rma trtnetben pl. hogyan kldettek az gbl Castor s Pollux, hogy a fiatal kztrsasg hadseregt a Regillus tnl lezajlott csatban gyzelemre vigyk. A kzpkorban is tudstottak arrl, hogy a spanyol rmdit Szt. Jakab vezette gyzelemre. Nagyon sok mest ismernk angyalokrl, akik a jmbor vndorokra vigyztak, s kzbelptek, hogy tonllktl, vagy ms bajtl megmentsk ket. (Ismeretes a magyar mondavilgbl Szt. Lszl legendja. A fordt megjegyzse) - "h, ez csak npi babona!" - vethetn kzbe valaki. Lehet. De mindentt, ahol egy magt makacsul tart babonval tallkozunk, van benne legalbb egy csepp igazsg. Lehet, hogy torztottan vagy sokszor eltlzottan, de mgis igaz. Errl van itt sz! A legtbb valls beszl az rangyalokrl, akik szksgben s gondban mellettnk llnak, s ebbl a keresztnysg sem kivtel. A keresztny orszgokban azonban - az akkori egyhz bnei miatt - klns elferdtse keletkezett az igazsgnak, amelyet reformci nvvel illettek, s amelynek vdjai miatt nagyon sok ment veszendbe, amibl mg a mai napig sem trt vissza sok minden, ami hinyzik. n lennk az utols, aki azt mondan, hogy nem volt szksg semmifle reformra azoknak a szrny flrertseknek az idejn. Egy ilyen reformci azonban minden valsznsg szerint tl kemny tlet volt az egyhz ltal elkvetett bnkre. A protestantizmus viszont kirtette s elstttette a vilgot, mert sok kietlen tvedse mellett, mg azt is elhitette az emberekkel, hogy Isten s ember kztti vgtelen fokozatokon nincs semmi, azaz senki. Azt a hihetetlen elkpzelst prblja elhitetni velk, hogy a Mindenhat llandan s szeszlyesen beavatkozik sajt trvnyeibe s hatrozataiba, s ezt mghozz a teremtmnyeinek kifejezett krse nyomn teszi, felttelezve ezzel, hogy k jobban tudjk, hogy mi a j szmukra. Ha ezt valaha is elhinnnk, akkor lehetetlen nem arra kvetkeztetni, hogy ilyen beavatkozs igazsgtalan s rszrehajl volna. A teozfiban nincsenek effajta gondolatok, mert mi egy tkletes isteni igazsgban hisznk, s felismerjk, hogy az ilyen beavatkozs csak akkor lehetsges, ha az illet az ilyen segtsget megrdemli. Akkor is csak kzvetts ltal, soha sem kzvetlen isteni beavatkozs rszeknt. Nagyon sokan tudjk kzlnk, egyrszt tanulmnyok, msrszt szemlyes tapasztalataik rvn, hogy az emberitl fel, egszen az isteniig milyen sok lpcsfok van. A rgi hit az angyalokban vagy az arkangyalokban igazolst nyer azon tny ltal is, hogy ahogyan az emberisg alatt is van sok letbirodalom, ugyangy vannak magasabb fejldsi birodalmak felette is. Felettnk elszr is ott van az angyalok vagy dvk hatalmas orszga, amely krlbell annyival magasabban ll felettnk, mint mi az llatvilg felett. Az angyalok felett pedig mindjrt ott van az a fejldsi fokozat, amelyet arkangyalok, azaz Dhyan Chonok nven ismernk, noha az elnevezsek teljesen mellkesek. s gy tovbb megy fel a lpcs egszen Isten lbaihoz. Istentl a lbunk alatti porig minden fokozatos let, hossz ltra, s abbl az ember csak egy fokozat. Sok ilyen fokozat van alattunk, felettnk s kzttnk, s mindegyiket llnyek foglaljk el. Valban helytelen volt azt kpzelni, hogy mi kpezzk a fejlds legmagasabb formjt, mi vagyunk a legtkletesebb megnyilvnuls. Ha itt s ott, jra s jra, magasabbrend ember jelenik meg kztnk, gy ez a mi kvetkez fejldsi fokunkra utal, s pldakp is, melyhez hasonulni igyeksznk. Emberek, mint Krisztus, Buddha s sok ms tant, nagyszer pldakpek, akik fel trekedhetnk mg akkor is, ha ebben a pillanatban is vgtelen tvolsgban rezzk ket magunktl. Amennyiben klnleges beavatkozs trtnik az ember letbe, tekinthetjk-e az angyalokat, mint kzvettket? - Nha taln igen, de csak nagyon ritkn. Ezeknek a magasabban fejlett lnyeknek sajt munkjukat kell vghezvinnik, mely a helyzetknl fogva hatalmas vilgtervekkel fgg ssze, ezrt alig van mdjukban tudomsul venni a mi dolgainkat, vagy abba beavatkozni. Tudatlansgban az ember olyan rendkvl bekpzelt, hogy azt hiszi, a vilgmindensg minden hatalma t rzi, s amint sajt dresge vagy tudatlansga miatt bajba kerl, azonnal az segtsgre sietnek. Kzben teljesen elfelejti, hogy , a neki alrendelt birodalmak szmra nem szerepel ldst oszt elreltknt, s hogy mg megszokott tjrl sem hajland letrni, hogy pl. egy llaton segtsen. Nha inkbb a hagyomnyos rdg szerept vllalja, s fktelen rombolst visz vghez rtatlan s jindulat letk ellen csak azrt, hogy kegyetlensgig lealacsonyodott vgyait kielgtse, s mg ezt nevezi sportnak! Gyakran tart fogsgban llatokat, s bizonyos mrtkig gondoskodik is rluk, de csak azrt, hogy jobban kiszolgljk t s nem azrt, hogy fejldsket elsegtse. Hogyan vrhatja ezek utn, hogy a felette ll lnyek legyenek vele annyira jk s trdjenek vele, mikor annyira tvol van attl, hogy az alatta llkrl messzemenen gondoskodjk? Elkpzelhet, hogy az angyalok birodalma csak a sajt dolgaival trdik, s rlunk annyi tudomst sem vesz, mint mi a fn l verebekrl. Elfordul azrt, hogy egy angyal felfigyel valamilyen emberi nehzsgre, vagy gondra, s rszvttl irnytva megksrel segteni ppen gy, ahogy mi is segtnk egy bajbajutott llaton. Mlyebb beltsa azonban megrtteti az angyallal, hogy egy ilyen kzbelps, ebben a fejldsi szakaszban, az esetek tlnyom tbbsgben inkbb rt, mint hasznl. Az sidkben, amikor kzlnk mg senki sem volt kpes tantknt mkdni, gyakran szrevettk eldeink, hogy emberfeletti segtsget kaptak, de most mikor mr a gyerekcipbl kinttnk, valsznleg kpesek kell legynk arra, hogy sajt magunk kzl szolgltassunk vezetket s segtket. Ltezik mg egy kevss ismert birodalom is a termszetben. Ez a tndrek s a termszetszellemek vilga. Itt is megrztt a nphit olyan teremtmnyeket, melyek a tudomny szmra ismeretlenek. Mg ma is emltik ket olyan nevek alatt, hogy koboldok, trpk, bokknyok, najdok, szilfidek stb. Kevs olyan orszg van, melynek npmesiben ne szerepelnnek ilyen lnyek. Ezek asztrlis vagy terikus testtel rendelkeznek, s ezrt nhny ritka esetet leszmtva lthatatlanok is az ember szmra. De inkbb elkerlik az emberek jelenltt s szomszdsgt, mert tasztjk ket a szenvedlyek, a vad kitrsek, a mohsg, s ezek miatt az emberi tulajdonsgok miatt inkbb magnyos helyeken tartzkodnak. Hegyi psztorok vagy a termszetben lk szlelik nha ket, akik tvol lnek az emberek nyzsgstl elfordul, hogy egy ilyen lny vonzdst rez egy-egy ember irnt, s vllalja a segt szolglatot, mint ahogy ezt a nmet trtnelem mondi, s a skt fennsk npmesi hirdetik. Szablyszeren azonban alig vrhat el rtelmes segtsgnyjts ezen lnyek rszrl. Termszetesen lteznek mg a nagy Adeptusok, a Blcsessg Mesterei, akik br ugyanolyan emberek, mint mi, mgis annyival magasabban fejlettek, hogy inkbb a hatalom, tuds s a blcsessg s rszvt mestereinek tekintjk ket. Minden tevkenysgk a fejlds gyt szolglja. Lehet-e vrni tlk, hogy beleavatkozzanak emberi gyekbe? Esetleg. De ez nagyon ritkn trtnik meg, mert lnyegesen nagyobb s fontosabb gyekre sszpontostanak. Tudatlan emberek azt ajnlottk nha, hogy ezek az Adeptusok jjjenek el a nagy vrosaikba, s segtsenek a szegnyeken, tudatlanokon. Azrt mondom, hogy tudatlan, mert csak azok merik brlattal illetni ezeket a nluk lnyegesen emelkedettebbeket s blcsebbeket. Az rtelmes s szerny ember beltja, hogy ezek a Mesterek tudjk, hogy mit tesznek, s csak hltlansg lenne kritizlni ket. Az feladatuk: sokkal magasabb szinteken mkdni, ami ltal gy hatnak az emberi llekre, mint a napfny, amely rragyog a virgra, fejleszti s nveszti, elltja ervel s lettel. Ez lnyegesen nagyobb horderej munka, mint egyes betegeket vagy szegnyeket - teht a testet - gondozni s tpllni. Ha ezeknek a Mestereknek a fizikai vilgban kellene helytllniuk, az sztforgcsoln erejket ugyangy, mintha azt kvnnnk legkivlbb koponyinktl, hogy az utcn trjenek kveket, mert a vros pillanatnyi jltt ez szolgln legjobban. Egy Adeptustl teht nem lehet kzvetlen beavatkozst elvrni a fizikai ltben, mert a feladata ennl sokkal magasabbrend.
|