Szellemidzs, spiritizmus
2007.09.05. 15:42
A szellemidzssel foglalkoz emberek azt lltjk: bizonyos gyakorlatok elvgzsvel a szellemvilg egyes tagjait tudjk megkrdezni, s ez ltal jutnak szmukra fontos informcikhoz pl. a jvõre vonatkozan. Az elvgzendõ gyakorlatok igen sokflk lehetnek...
Egy rszk klnfle segdeszkzket hasznl, melyeket gondosan kell elkszteni s kezelni. Ilyen lehet pl. egy megfelelõ asztal, melyre a rsztvevõk kezket helyezik s az asztal bizonyos billegse ltal jnnek az zenetek (asztaltncoltats) vagy egy inga, melynek lengsei jeleznek valamit. Kzs ezekben az eszkzkben, hogy mindegyiket igen kis erõk mozgsra brjk, gy egyrszt fennllhat a csals (akr a nem tudatos nmts) lehetõsge is, de inkbb azrt van szksg ezekre az eszkzkre, mert csatornt teremtenek a szellemi s az anyagvilg kztt: a szellemi lny kis hatst erõstik fel jl rzkelhetõ szintre. Norml krlmnyek kztt ugyanis a szellemi lnyek egyltaln nem, vagy csak nagyon kismrtkben hatnak az anyagra, de ha pl. egy billegõ asztal krli emberek szellemileg kitrulkoznak, az õ kzremegsk kicsi befolysolsval mr billegsre ksztethetõ az asztal, s gy jl felismerhetõek lesznek az zenetek. Maguk az emberek esetleg szre sem veszik, hogy valjban az õ kezk okozza a mozgst, mert amikor vrakoz lelklettel odaltek az asztalhoz s elfogadtk, hogy itt szellemek fognak vlaszolni nekik, kaput nyitottak arra, hogy õket a szellemvilg befolysa al vonja s kezk remegst mr nem az õ tudatuk vezrli. Ilyenkor dbbenten (s sajnos rmmel) tapasztaljk, hogy ``Mozog az asztal, pedig nem is mi mozgatjuk!''
Termszetesen nem lltjuk, hogy minden esetben biztosan ez trtnik, de annyi bizonyos: a kis erõhatsra elmozdul trgyak szinte minden esetben szksgesek a kezdõ spiritisztknak, mert mskpp nem hat rjuk a szellemvilg. A csalsokat leszmtva erre nyilvn azrt van szksg, mert mskpp szrevehetetlen lenne a szellemlnyek hatsa.
A ``halad'' szellemidzõknl, ``mdiumoknl'' ms a helyzet. Nekik mr nincs felttlen szksgk segdeszkzre, legfeljebb az sszejvetel (``szensz'') elejn, hogy rhangoldjanak a szellemvilgra. Ez a rhangolds is sokflekpp trtnhet: lehet az elõbb emltett asztaltncoltats, varzsszavak elmondsa, zene vagy fnyhatsok megtapasztalsa, kbtszerfogyaszts, ritulis tnc (pl. a smnoknl). A rhangolds utn a mdium kzvetlen csatornja, szcsve lesz ``valakinek'', aki vlaszolgat a szellemvilgbl. Ezek a vlaszok lehetnek szbeliek, ekkor a mdiummal kzvetlenl lehet beszlgetni, s õ a ``szellem'' nevben vlaszolgat, de lehetnek egyb jelensgek is, mint pl. csak egy adott mdium jelenltben jelentkezõ kopog hang. Az is elõfordul, hogy a mdium n. automatikus rssal rgzti a szellemvilgbl rkezõ zeneteket, azaz csak rja, amit ``diktlnak'' neki, sokszor flig ntudatlan llapotban, azaz rs kzben maga sem tudja mit r, csak ha utlag elolvassa.
Megjegyzendõ, hogy a mdiumok estben komolyan fennll a tudatos csals lehetõsge, mivel a sok pnzhez juthatnak ``produkcijukkal''. A mlt szzadban pl. lt egy lny testvrpr, akik hres mdiumok voltak, mert jelenltkben minden alkalommal ``kopogtat szellemek'' vlaszolgattak. Sokan vizsgltk is a jelensget, s semmifle magyarzatot nem lttak (pl. nem volt mozdthat fadarab vagy egyb, kopogsra alkalmas eszkz az asztal aljn). Sok vnyi tevkenysg utn azonban maguk a mdiumok ismertk be: kis koruk ta gyakoroltk a lbujjal kopogst, amiben igen megerõsdtt a nagy lbujjuk, s ezzel tudtak kopogni anlkl, hogy testk ms rsze egy kicsit is megmozdult volna. Br ebben az esetben csalsrl volt sz, tevkenysgk gy is elg kros volt: egyrszt az emberek becsapsval szereztek pnzt s hrnevet maguknak, msrszt sokakat vittek a spiritizmus irnyba, s feltehetõen sok ember rszben az õ hatsukra kerlt spiritiszta krkbe, ahol azutn valban szellemlnyekkel vette fel a kapcsolatot.
A mdiumok nagy rsze azonban azt vallja: valban a szellemvilggal ll kapcsolatban, s bizonyos esetekben olyan informcikat mondanak el, melyeket emberi sszel nem tudhattak meg sehonnan sem. (Elveszett trgyak helye, jvõbeli esemnyek, stb.) A keresztnysg llspontja is az, hogy lehetsges szellemlnyekkel felvenni a kapcsolatot, de ez nem megengedett.
A spiritizmus hvei megksrelnek keresztnynek tûnõ elemeket is belevinni tantsukba, pldul szeretik megemlteni, hogy a Szentrsban is le van rva egy konkrt halottidzsi eset. Ez azonban csak zavarkelts. Valban tallhat egy ilyen rsz a Szentrsban, mghozz Smuel elsõ knyvnek 28. fejezetben (1Sm 28,1-25 , terjedelme miatt nem kzljk itt), de ha elolvassuk ezt, csak megerõsdik bennnk, hogy nincs rtelme halottidzshez fordulni. Hiszen ki fordul itt ehhez az eszkzhz? Az a Saul, akit Isten a vlasztott np elsõ kirlyv tett, de bûnei eltvoltottk Istentõl. Amg Istennek tetszõ mdon lt, btran legyõzte az ellensges seregeket mg nagy tlerejktõl sem ijedt meg, most azonban rettegve vr egy csatt. Mivel az r, akinek korbban nem fogadta meg szavt, nem segt neki tanccsal, halottidzõhz fordul. A szenszon kapott hr igaznak bizonyul, de Saul nem r vele semmit, csak flelme fokozdik, s msnap meg is hal a csatban. me a tipikus plda: a rossz lelkiismeretû ember, aki fl a jvõtõl s elgedetlen azzal, amit az rtl kap, a spiritizmushoz fordul segtsgrt, de csak rettegse nõ s Istentõl elszakadt llapotban fejezi be lett msnap.
Msik zavarkeltsi md, hogy nmelyek azt lltjk: õk nem idznek meg gonosz szellemeket, csak jkat, sõt, halott szenteket vagy egyenesen Jzust. Ekkor hivatkozni szoktak arra is, hogy Jzus egyszer Mzessel s Illssel beszlgetett (Mt 17,1-8 ), vagy a keresztnysg ktezer ve alatt szmtalanszor bekvetkezett ``jelensekre'', amikor Jzus, szûz Mria vagy ms szentek jelentek meg valakinek s hiteles informcikat adtak t. Elg azonban megnzni a ``megidzs'' s ``jelens'' szavak kzti klnbsget, hogy lssuk: nem azonos dologrl van sz. A megidzsekor az ember, a mdium a cselekvõ fl, aki kezdemnyezi a kapcsolatot, a jelenskor pedig a megjelenõ szemly kezdemnyez. Nem fogadhatjuk el, hogy Jzust vagy valamelyik szentet bizonyos gyakorlatok elvgzsvel ``elõ lehet rngatni'', knyszerteni lehet a megjelensre. A Szentrs tbb helyen biztat arra, hogy krdseinkkel s krseinkkel btran forduljunk Istenhez, s mi magunk (az irat szerzõi) is tansthatjuk, hogy az ima csendjben sokszor vlaszol is Isten az õhozz fordulnak. Ez azonban nem mindig trtnik meg, Istent nem tudjuk knyszerteni a vlaszadsra, klnsen nem arra, hogy jelenjen meg neknk Jzus vagy mondjuk szent Antal. Aki azt lltja, hogy a szellemek megidzsre hasznlt technikkbl mertve olyan gyakorlatokat dolgozott ki, mellyel rzkelhetõ vlaszra kszteti Istent vagy valamely halott szentet, biztosan hatalmas tvedsben van.
Valjban veszlyesen elbizakodottak azok az emberek, akik azt hiszik, uralmuk van a szellemvilg felett, s azt idznek meg, akit akarnak. Hisz ez irnyban nincs termszetes rzkszervnk s az isteni kinyilatkoztats sem ad tmpontokat. (Pontosabban ad: azt, hogy ez az egsz terlet elkerlendõ.) rdemes most jra elolvasni a Katekizmus llsfoglalst ( . oldal, 3.2. fejezet), amibõl itt csak egy mondatot runk le jra: ``A mgia s a varzsls valamennyi fajtja, melyek ltal gy tesznek, mintha hatalmuk lenne az okkult hatalmak fltt, mintha szolglatukra tudnk knyszerteni õket s termszetfltti hatalomhoz jutnnak ltala felebartjuk fltt - mg ha az egszsgt akarnk is visszaadni -, slyosan ellenkeznek a vallsossg ernyvel.''
Szent Pl vilgosan figyelmeztet arra, hogy a Stn igyekszik becsapni az embereket, msknt feltûnve az emberek elõtt, mint igazi valja:
... a Stn is a vilgossg angyalnak tetteti magt. Nem nagy dolog teht, ha a szolgi is az igazsg szolginak akarnak ltszani."
2Kor 11,14-15
Vgezetl mg egy fontos dolgot kell megemlteni. A mdiumokat a szellemvilggal val rintkezs az esetek tbbsgben nagyon kifrasztja, a rsztvevõkn sokszor az rtelmetlen flelem s depresszi uralkodik el, esetleg nem is felttlenl a szenszon, hanem utna. Elõbbirõl a spiritiszta knyvek egyrtelmûen beszmolnak, utbbira pedig sajt ismeretsgi krnkbõl is tudunk pldt mondani.
Egy magyar fõiskoln nhny dik s tanr spiritiszta krt alaktott, javarszt a puszta kvncsisgtl vezrelve. A szenszok asztaltncoltatssal kezdõdtek, majd amikor ebben gyakorlatot szereztek, krtk a szellemlnyeket, lpjenek be valamelyikkbe, hogy az mdiumm vljon. Ez meg is trtnt, s ezutn az egyik tagon (aki szemlyesen ismert kzssgnkbõl valaki) depresszi s szinte lland flelem uralkodott el, pl. csak felkapcsolt lmpa mellett tudott aludni, mert a sttsgtõl rettegett. Ez tipikus trtnet, tbb hasonl van rszletesebben lerva pl. Gl Pter atya knyvben. (Lsd az irodalomjegyzket.) Mindezek a dolgok egyrtelmûen mutatjk, hogy a spiritiszta szenszokon mifle erõk mûkdnek, gy valban kerlendõ mindenfle szellemidzs.
Kedves Olvas! Semmilyen krlmnyek kzt ne vegyl rszt spiritiszta sszejvetelen, mg akkor sem, ha hagynk a szervezõk, hogy meghzdj a httrben s csak figyelj! A Szentrs s a Katolikus Egyhz tantsa egyarnt a leghatrozottabban tiltja ezt, mert meg akar vdeni a rossz szellemi befolystl. Semmi olyat nem lehet megtudni egy szenszon, amire szksged lenne hogy tudd, csak veszlynek teszed ki magadat. Ha krdsed van brmivel kapcsolatban, s a vlaszt nem tallod meg nmagad, imban felteheted Istennek vagy megkereshetsz nagyobb tuds keresztny embereket, megprblhatsz hiteles keresztny knyvekben utnaolvasni. Sok kiprblt, biztos forrsra tmaszkodhatsz teht. Nincs szksg arra, hogy veszlynek tedd ki magad felesleges kvncsiskodssal.
|