Igazsg s zrzavar a dmonzs krl
2007.09.05. 15:29
Napjainkban szles krû ellenszenv mutatkozik a dmonûzssel szemben...
Napjainkban szles krû ellenszenv mutatkozik a dmonûzssel szemben. A tmt nagyon sok flrerts, teolgiai tudatlansg, vallsos vagy materialista elõtlet, s nmely dmonûzõ rszrõl elkvetett hibk, visszalsek veszik krl. A keresztny vilg dmonûzssel szembeni zavarban azonban szmos fordtsi problma is szerepet jtszik. Pldnak okrt, a magyar kznyelvben s szmos bibliafordtsban is az „rdgk” kifejezst hasznljk a dmonokra, ezzel szemben az jszvetsg kifejezetten megklnbzteti a dmonokat az rdgtõl. Az jtestamentumban a „dmon” (daimonion) kifejezs hatvanszor fordul elõ, ami nmagban arra mutat, hogy itt egy fontos jszvetsgi tantsrl van sz. A dmonokat az jszvetsg „tiszttalan szellemek”-nek s „gonosz szellemek”-nek is nevezi, az elõbbi hszszor, az utbbi hatszor fordul elõ annak szvegben. Ez a hrom kifejezs egymssal felcserlhetõ. A grg nyelvû jszvetsg a diabolosz szval jelli a Gonoszt, amit a magyar nyelv szintn az rdg szval fordt. A diabolosz jelentse: „vdl, rgalmaz, aki igyekszik engedetlensget sztani mindenhol, gncsot vetni, mindent ssze akar zavarni, keverni, doblni, mind a vilgban, mind az egynben, ott, ahol a Nagy Elrendezõ (Isten) vgzi a munkjt” (Balzs Kroly: jszvetsgi szmutat sztr). Az jtestamentum szvege a diabolosz kifejezst legtbbszr magra a Stnra alkalmazza, ezrt egyes szmban hasznlja azt. Teht sok dmon, de csak egyetlen rdg ltezik. A zavarnak egy msik oka a „megszllottsg” kifejezs elterjedt, helytelen hasznlata. A Kroli Gspr-fle magyar fordts ezzel kapcsolatosan az „rdngs” szt is hasznlja, ami olyasmit fejez ki, hogy valaki az rdggel, illetve az rdgkkel cimborl, vagy rdg(k) van(nak) benne. A grg ezt az llapotot a daimonidz ignek passzv alakjval adja vissza, amelynek mellknvi igenvi alakja „a dmonizlt” (daimonidzomenosz). A „megszllott” kifejezst nem helyes hasznlni erre az llapotra, mert azt sugallja, hogy a szban forg szemly az rdg vagy dmonok tulajdonv vlt. Az eredeti grg szvegben a „dmonizlt” csak „dmonikus befolysnak kitett llapotot” fejez ki. Harmadik megjegyzsnk a dmonok kiûzsvel van kapcsolatban. Az eredeti jszvetsgi grg szveg az ekball igvel adja vissza a megszabadts aktust, melynek jelentse „kivetni, kiutastani, kidobni”. A cselekmnyre hasznljk mg az exorkidz (megesket, eskvssel knyszert) kifejezst is, amelybõl a sz elterjedt latin megfelelõje, az exorcizmus ered. Ez olyan esemnyt jell, amikor gonosz szelleme(ke)t kiutastanak egy szemlybõl vagy egy helyrõl ima ltal. A keresztny vilgban a dmonok kivetsvel, kiûzsvel szembeni zavart s ellenkezst gyakran az evanglium hamis rtelmezse okozza. Az egyhztagok jelentõs rsze sincs tisztban a Stn s annak birodalma ltezsvel. Sokan nem fogadjk el a dmonokat valsgosnak, hanem csupn olyan bibliai fogalomknt kezelik, amely Jzus s kora vilgnzetnek tlhaladott llspontjt tkrzi. Az gynevezett dmon-, vagy stnhit egyesek szerint a keresztnysgtõl idegen, primitv vallsi kpzet, ezrt azokat a keresztnyeket, akik elfogadjk a Gonosz klnbzõ realitsait s szmolnak jelenltkkel, mûkdskkel, primitv, babons embereknek blyegzik meg. Jelen cikk szerzõje is gyakran volt a gny s nevetsg clpontja klnbzõ frumokon, mert az a meggyõzõdse, hogy a bibliai vilgnzetet nem cfolta meg a tudomnyosnak mondott vilgkp. Hitem s szmos szemlyes tapasztalatom alapjn lltom, hogy lteznek gonosz szellemi lnyek, ezen bell is dmonok, akiknek jelenlte, emberekre gyakorolt befolysa nem egyedi, hanem ltalnos jelensg. Vagyis a mai modern vilg legalbb annyira a dmonok mûkdsi terlete, mint Jzus kora volt. Szemlyesen meg vagyok gyõzõdve arrl, hogy ugyan fejlettebb civilizciban lnk, mint a Biblia kor volt, de fejlettebb eszkzeink, technikink, az anyagi vilgrl szerzett magas szintû tudsunk ellenre jelennk szellemi-erklcsi tren kritikusabb llapotban van, mint az a trtnelmi kor, amelyben az evanglium szletett. Az egyhz adsa maradt az emberisgnek, nem sikerlt nemzeti vagy egyetemes mretekben a Stn birodalmt kiszortania, Isten birodalmnak a gyõzelmt kpviselnie, sõt e helyett az egyhz elnyomst ismerhettk meg hossz vszzadok sorn a trsadalmak. Napjainkban a dmonoknak nagyon nem kell flnik, hogy leleplezik õket Isten szolginak hitt emberek, mint ahogy ezt Jzus s apostolai tettk. Soha nem lt a fldn – bibliai aspektusbl nzve – annyi blvnyimd, drogtl, alkoholtl, nikotintl, szexulis perverzitsoktl fggõ ember, mint napjainkban, akiknek jelentõs rsze radsul szeretne is megszabadulni kros szoksaitl, ha lenne hatalma sajt szndka, elhatrozsa fltt, s megfelelõ terpiban rszeslhetne. Az AIDS egyre nvekvõ fenyegetettsge ellenre szmosan kptelenek szexulis szoksaikat revzi al helyezni. Tvol ll tõlem, hogy a klnbzõ kros fggõsgben szenvedõ embereket hibztassam a vilg mlylõ szellemi-erklcsi krzise miatt. Mindannyian valamilyen mrtkben ldozatai, foglyai vagyunk a kor szellemi erõinek. Klnsen azok, akik mg nem is gondoltak arra, hogy spiritulis szinten a siker remnyben fel lehet venni a harcot az let szinte minden terletn szthullst elõidzõ gonosz szellemi erõkkel szemben. Az egyhznak ez az egyik fontos feladata a fldn. A keresztny dmon- s stnhitet nmelyek pogny kultuszokkal, stnizmussal hozzk sszefggsbe. E felfogs szerint a dmonokrl szl tantsok s maga a dmonûzs okkult gyakorlat, a mgihoz tartozik, kpviselõit pedig varzslknak, hipnotizõrknek, mgusoknak blyegzik meg. Kztudott, hogy a pogny kultuszokban vannak olyan ritulk, melyeket „rdgûzsnek” neveznek. Ezek tartalma azonban teljesen ms, mint az evangliumi alapokon ll „dmonok kivetse”. A Biblia dmon-, s stnhite nem azonos tartalm az istenhittel. Az utbbi Isten ltezsnek, Krisztus tettnek elfogadsa mellett magban foglalja az isteni dolgokkal val felttlen azonosulst, azok szolglatt s kpviselett. Ezzel szemben a dmon- s stnhit elfogadja a gonoszsg erõit valsgos ltezõknek, de ehhez az elfogadshoz elutast, kirekesztõ tartalom, magatarts trsul. A bibliai kinyilatkoztats alapjn ll hit ellensgnek hatrozza meg a dmonokat s a Stnt, akikkel az Isten orszga irnt elktelezett hvõnek szembe kell fordulnia, ellenllst kell tanstania, s szellemi-erklcsi dimenziban harcolnia kell ellenk. A stnizmusban az Isten s az emberisg õsi ellensge pozitv szerepet kap. Kvetõi a Biblia Istent s annak kpviselõit tekintik a legnagyobb ellensgknek, akik ellen szerintk akkor kpesek hatkony kzdelmet folytatni, ha a Stnnal azonosulnak s irnta ritulis formban is kifejezik tiszteletket
|